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PHILIPPE BONGRAND

Research topics

Homeschooling, Home Education, Instruction en famille…

Historical Sociology of Schooling Policies

State Building, Educational Systems and Emotions

Homework

Teacher Education

 

Publications

Books

École et mutation. Reconfigurations, résistances, émergences[School and Change. New Contexts, Oppositions, Emergence], with Martine Meskel-Cresta, Jean-François Nordmann, Catherine Boré, Séverine Colinet, Marie-Laure Elalouf (Eds.), Bruxelles: De Boeck.

Le système éducatif, with Maria Vasconcellos, Paris: La Découverte. [The French Educational System]

 

 Journal Articles & Book Chapters

- « From the Promotion to the Neutralization of Emotions in Student Assessment: Instituting the School fiche scolaire for Vocational Guidance in France, 1918-1922 », in Cristina Alarcón, Martin Lawn (ed.), Pupil Assessment Cultures in Historical Perspective, Frankfurt am Main et al., Peter Lang, coll. « Studia Educationis Historica: Bildungsgeschichtliche Studien/Studies in the History of Education/ Estudios de Historia de la Educación », 2017 (forthcoming).

- « Repérer les décrocheurs et/ou réformer l’institution qui les produit ? Comment de futur.e.s enseignant.e.s se forment au “décrochage” » in Line Numa-Bocage, Sabine Kahn, Philippe Tremblay (dir.). Inclusion scolaire, différenciations, dispositifs : les transformations sur l'école. CRIRES, Presses universitaires de Laval, collection "Livres en ligne", 2017 (forthcoming) [Identifying Early-School Leavers or Reforming the Institution ? A Case-Study on the Design and the Implémentation of a Teacher Education Course about "Drop-Out"]. 

- « À propos du rôle des parents dans la persistance d’un “irritant” : les devoirs à la maison », Administration et éducation, 153, March 2017 (forthcoming) [Discussing the Parents' Responsibility for the Survival of Homework in Elementary School].

- « Socio-histoire des systèmes éducatifs », in Agnès van Zanten, Patrick Rayou (dir.), Dictionnaire de l’éducation, Paris, PUF, 2017, 820-822.  [Socio-History of Educational Systems]

- « "Compulsory Schooling" Despite the Law: How Education Policy Underpins the Widespread Ignorance of the Right to Home Educate in France », Journal of school choice. International Research and Reform, 2016, 10 (3), p. 320-329.

- « Pour une formation des enseignant.e.s au politique », in Hélène Buisson-Fenet, Olivier Rey (dir.), Le politique doit-il se mêler d’éducation ?, Lyon, ENS Éditions, coll. « Entretiens Ferdinand Buisson », 2016, 39-50.   [A Plea for Teaching Politics to Pre-Service Teachers ]

- « Valeurs de la République, valeurs de la classe. L’interprétation des événements de janvier 2015 par des professeurs-stagiaires en ESPÉ », Diversité. Ville-école-intégration, 2015, 182, 123-128. with Jean-François Nordmann [Republic’s values, Classroom’s Values. How New In-service Teachers understood January 2015 Paris Attacks]

« La légitimité précaire de l’expertise. Un “centre de ressources” entre science et politique : le Centre Alain Savary (1993-2004) », Carrefours de l’éducation, 2014, 37, 15-27. [The Precarious Legitimacy of Expertise: The Alain Savary Centre between Science and Politics (1993-2004)] 

« Savoirs et autonomisation de l’administration dans les réformes de l’Instruction publique sous Jules Ferry (1879-1883) », Gouvernement et action publique, 2012, 1 (4), 115-137. [Knowledge and the Autonomization of the Administration in the Public Training Reforms under Jules Ferry (1879–1883)]

« Les savoirs de gouvernement à la frontière entre “administration” et “politique”. Introduction », Gouvernement et action publique, 2012, 1 (4), 7-20, with Julie Gervais et Renaud Payre. [Governing Knowledge at the Border between “Public Administration” and “Policy”]

« La mise en système et l’économicisation de l’enseignement, en France, au début des années 1950 : la fonctionnalisation d’une institution », Politix. Revue des sciences sociales du politique, 2012, 98, 35-56. [Building and Economicizing the French Educational System during the Early 1950s: How an Institution Becomes Functionalized]

« L’introduction controversée de l’“excellence” dans la politique française d’éducation prioritaire (1999-2005) », Revue française de pédagogie, 2011, 177, 11-24. [The controversial introduction of “excellence” in the French priority education policy (1999-2005)]

« L’analyse secondaire d’entretiens en politiques publiques », with Pascale Laborier, in : Dargentas, M., Brugidou, M., Le Roux, D., & Salomon, A.C. (Eds.), L’analyse secondaire en recherche qualitative : une nouvelle pratique en sciences humaines et sociales. Paris: Lavoisier. Collection : Tec & Doc. [Secondary Analysis and Interviewing in Public Policy Analysis] 

- « Integration im Spiegel der neuen ZEP-Politik », Dokumente. Zeitschrift für den Deutsch-französichen Dialog, 2006, 6, 64-68. [« Integration According to the ZEP Policy »]

- « Z.E.P. – Gebiete mit vorrangigen Bildungsaufgaben. Politischer Wandel und theoretische Erkenntnis », in : Deutsch-Französisches Institut (eds),Frankreich Jahrbuch 2005, Wiesbaden, Verlag für Sozialwissenschaften, 2006, 65-82. [« ZEP – Educational Priority Areas. Political Change and Theoretical Knowledge »]

« L’entretien dans l’analyse des politiques publiques : un impensé méthodologique ? », with Pascale Laborier, Revue française de science politique, 2005, 55, 1, 73-111. [Interviewing in Public Policy. A Methodological Iron Cage ?]

« Le travail de mise en circulation des recherches scientifiques auprès des acteurs des politiques publiques », in : Igor Babou, Joëlle Le Marec (eds.), Sciences, médias et sociétés,Lyon, Presses de l’Ecole normale supérieure, 2005, 283-292. [« Making Scientific Knowledge Circulate Among Street-level Actors of an Education Policy. An Ethnographic Insight »]

CV

Education

2002-2009 : PhD in Political Science, summa cum laudeCURAPP, CNRS-University of Picardie, Amiens, France

2001-2002 : MPhil in Sociology, major : Science Studies, magna cum laude, Sorbonne Human and Social Sciences Faculty, Paris Descartes

 2000-2001 :

- MPhil in Political Science, major : Public Policies, cum laude, Sorbonne Politics Departement, Univ. of Paris 1 Panthéon-Sorbonne

- BA in Sociology, magna cum laude, Sorbonne Human and Social Sciences Faculty, Univ. of Paris Descartes

1996–2000 : MA from Sciences Po, major : Public Administration, cum laudeInstitute of Political Studies, University of Strasbourg

1998-1999 : ERASMUS Programme, Visiting Student, Institut für Politikwissenschaft, Leipzig Universität, Germany

1996 : Baccalauréat, major : Mathematics, summa cum laude, Lycée Périer, Marseilles, France 

 

Academic appointments 

Since 2011 : Associate Professor in Education Studies, ÉMA-École, mutation, apprentissages Research Center, University of Cergy-Pontoise, France

2010-2011 : Postdoctoral Research Fellow in History, History of Emotions Research CenterMax-Planck Institut für Bildungsforschung, Berlin, Germany

2009-2010: Postdoctoral Research Fellow in Political Science and History, Centre Marc Bloch, French-German Center for Research in Social Sciences, Berlin, Germany

2005-2007 : Lecturer in Political Science, Sorbonne Departement of Politics, Univ. of Paris 1 Panthéon-Sorbonne

2004-2005 : Adjunct Lecturer in Public Policies ["vacataire"], Faculty of Law and Political Science, University of Picardie,Amiens

2002-2005 : Adjunct Lecturer in Social Sciences ["vacataire"], Nursing School, Nanterre Hospital

2002-2005 : Research Scholar in Political Science ["allocataire de recherche"], Faculty of Law and Political Science, University of Picardie, Amiens

 

Awards and grants

2016 : Global Home Education Conference Research Award

2014 : ERASMUS + Staff Grant for a research exchange,Saint Patrick’s College, Dublin City University

2012 : ERASMUS + Staff Grant for a teaching and research exchange, Universidad Complutense, Museo de Historia de la Educación,  Madrid

2007 : Universitarian Committee for pedagogical information (CUIP), Paris, Laureate of the annual grant of the Committee

2005 : Charles de Gaulle Foundation, Paris, Laureate of one of the 5 annual grants of the Foundation

2003-2005 : Picardie Regional Council, Amiens, PhD Dissertation Fellowship

2002-2003 : French Ministry of Research, Paris, PhD Dissertation Fellowship within the "Program for RenewingEducation and Training Research" (PIREF)

2003 : French Ministry of Foreign Affairs, Paris, Grant for attending the intensive Polish Language Summer School Program, Jagiellonian University, Cracow

1997 : Alsace Regional Council, Strasbourg, Grant for a one-year stay at the Leipzig University, Germany

 

Language skills

French native speaker

Fluent in English and German

Modest speaking and reading in Spanish

Beginner in Polish

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